Matblogg, Tjorven och mysak

Folk som jag umgås med (se vänner i SAOL) har velat att jag skriver mer om mat, och det kan jag väl göra, det spelar ju ingen roll för mig. Men vilken mat jag ska skriva om har jag inte kommit på än, däremot såg jag Tjorven och mysak idag och det är ju en jävla cool film.
 Pelle vinner en lekdag på nåt internt lotteri i snickargården, sen så åker dom till en ö och leker pirater, MEN det jag vill ta upp är råvaruhygienen i filmen, Tjorven med vänner leker pirater i säkert 2 timmar, och båtturen ut till döda viken eller vad ön heter tar väl minst en halvtimme, då är det 2 och en halvtimme som deras picknickkorgar står i prunkande värme i skärgården.
Jag tror inte att kunskapen om att ställa maten i skuggan eller hissa ner det i is fanns.
Då bör alltså maten ha stått i solen i två och en halv timme, evetuellt med en fin duk ovanpå för att ta väck flugor och andra djur, men när du lägger en duk på en korg så tycker jag att mer värme bör stanna i korgen om den står under en längre tid.
När man surfar runt på SMHI.se så märker man att runt Juni-Juli (då jag tror att detta spelades in år 1966, då solen stog i zenit var det ungefär 30 grader i solen.
Säg att maten väger 1 kg och den står där i 2 och en halv timme (som vi sa förut) då har maten ungefär 20 grader kärntemperatur om det skulle vara en 1-kilosstek dom hade med sig, vilken jag inte tror att dom hade, dom hade säkert prinskorv(det gillar ju tjorven) och gröt. alltså har maten högre temperatur än 20 grader, runt 17 grader börjar bakterierna att föröka sig igen, efter 70 är dom döda kan vi hårddra det. Men jag tror aldrig att maten var upphettad för de fick så bråttom att åka, så det kan knappast vara lagad mat, att jag skrev gröt innan var bara för att dom alltid äter gröt på saltkråkan.
Men vi låtsas att dom äter smörgåsar med prickekorv och evetuellt nån jobbig och torr ost, det skulle innebära att smöret har smält och är så där svettigt och kladdigt gott men det kan också innebära att Tjorven, Skrållan, Pelle, Stina, Nisse, Melker, Peter, Malin och Västerman skulle fått magsjuka om de inte använde plasthandskar då de tillagade maten så att det nästan blev sterilt.
Jag hoppas inte att de fick någon magsjuka efteråt men jag skulle inte bli förvånad.


Nu går vi över till mat, här kommer ett recept

70 gram smör
70 gram mjöl
1 liter mjölk
Salt
Peppar

Smält smöret i en fin kastrull, värm upp mjölken, släng ner mjölet i smöret och låt det bli som en trevlig deg, häll över mjölken under omrörning, låt koka i tio minuter MEN under omrörning, annars bränner det i botten, det får en rätt kul smak, men ja gillar den inte. Krydda. Smaka, Du har gjort en skön bechamel som du kan ha till lasange, pepparrotssås eller nån annan trevlig stuvning. Låt dig väl smaka.

Nästa gång jag bloggar kommer jag att tipsa om hur man bäst tillreder homosapiens.

Glad Spis


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0