3 veckor för sent

Efter min tredje vistelse i grekernas rike har jag kommit fram till att de har en oerhörd snäll kung, tror jag, jag vet inte om de har någon kung, men en sak vet jag; Dionysos har varit ovärdeligt god mot sina greker.
Vinet flödar i långa banor och det förstår man bättre när man känner klimatet jordmånen och kunskapen om vin, Många säger att fransoser och italienare är världsledande när det gäller vin, men dom har nog inte smakat ett riktigt bra retsina. Strävheten av kåda gör att utan att behöva överdriva blir lyrisk och så småningom tappar talförmågan.

Nu har jag varit på Rhodos i en vecka, och skulle jag skaffa yrke därnere skulle det bli som vinodlare på landsbygden.

Den rekiska maten tillsammans med vinet är grekernas flaggskepp, att på den tillgångendom har kunna odla fram så bra råvaror är ett mysterium för mig.
Det mesta av den bördiga jorden har gått till vinodlingar, frukt och grönsaker får nästan lida för att överleva. Djuren som betar få gå otaliga mil för att hitta födan, getter och får mjölkas dagligen för att få fram mjölk till feta och saganaki.
Grisar slaktas varje dag utom söndagar då mycket är stängt. Hades är också oerhört god mot de sina, Många där blir sjukt gamla.

Veckans recept Souvlaki:

500 g griskött, helst från sidan
5 träspett
Rosmarin
Timjan
Salt
Citron

Skär köttet i kuber, krydda och trä på spetten, grilla över kolgrill och njut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0